Laat muziek beweging in je leven brengen !

Biodanza? Waar is het goed voor?

Sinds maart hebben we te maken met een ‘intelligente lockdown’. Waarom worden we het op den duur zo zat? Het ligt er aan gebrek aan (voldoende, regelmatige) beweging en aan contact. We ontdekken dat bellen, beeldbellen en alle mogelijkheden van elkaar digitaal ontmoeten, het (fysiek) samenzijn niet kunnen vervangen! Een mens heeft namelijk écht contact nodig dat uitsluitend door aanwezigheid en aanraking bereikt kan worden: een omhelzing, elkaar in de ogen kijken, een hand op je schouder, bij elkaar zijn. Onderzoeken geven aan dat contact zorgt voor de aanmaak van de hormonen dopamine, serotonine en oxytocine, die voor onze fysieke en mentale gezondheid van cruciaal belang zijn.

Site waarom

Het belang van beweging én contact met de medemens werd geconstateerd al in de jaren zestig van de vorige eeuw door de Chileense hoogleraar Rolando Toro, een pedagoog en psycholoog. Voor de bevordering van de fysieke en mentale welzijn heeft hij de Biodanza-methode ontwikkeld. Hierbij wordt muziek ingezet als katalysator voor beweging en contact. Biodanza wordt in MFA De Poorten door Dansbeleving aangeboden.

onthaasten

Vaak voel je je zo gejaagd: denken, doen, presteren, constant onder druk staan, niets aan het toeval overlaten, jezelf blijven bewijzen… Bij Biodanza mag je uit dit constante gejaag stappen en er gewoon zijn, in het moment. De gedachtestroom stopt. Alles wat is gebeurd en alles wat nog moet gebeuren laat je los. De muziek en de uitleg helpen je helemaal in het hier en nu te zijn, zonder enige druk het moment te beleven. Lekker bewegen, je lijf voelen, jezelf laten gaan, met de anderen op de dansvloer af en toe ‘spelen’ – het kan allemaal.

ont-stressen, breinactiviteit

De opbouw van iedere Biodanza-sessie volgens een ‘fysiologische curve’ met matig, actief tot zeer actief maar ook heel rustig bewegen zorgt voor het verlaten van onze dagelijkse vechten-of-vluchten-modus en het bereiken van ontspanning, en dus voor ont-stressen.
In het hedendaagse leven heb je namelijk opvallend veel hersenactiviteit van bèta-golven. Deze brengen het lichaam in een toestand van actie en zijn geschikt voor het oplossen van problemen en het snel kunnen reageren: vechten of vluchten (bijvoorbeeld bij onmiddelijk reageren op WhatsApp-berichten, swipen of gamen). Dit gaat helaas ten koste van hersenactiviteit van alfa- golven (rustig zitten lezen) en thèta-golven (dagdromen, even ‘afwezig’ zijn). Het kan leiden tot het oplopen van stress met als gevolg oververmoeidheid en een burn-out. Wekelijks ont-stressen is daarom van het grootste belang.

contact en samenzijn

Zo vaak kijkt (bijna) iedereen naar het schermpje van het mobieltje: op het station, in de wachtkamer, in de rij bij de supermarkt. Appen en chatten is prima, maar een mens heeft ook écht contact nodig: een glimlach, een hand op je schouder, elkaar in de ogen kijken – het gevoel van samen zijn. Écht contact met de ander, samen op de dansvloer bewegen, samen het moment delen, dat is het belangrijkste in Biodanza. Mogelijk begin je de avond alleen, maar je eindigt altijd samen!

ontdekken

In het dagelijks leven voel je je soms geremd. Wat je in je hebt aan ideeën, dromen, emoties, durf je niet altijd naar buiten te laten komen. Door muziek en speelse dansopdrachten nodigt Biodanza je uit vrijer te bewegen. Daarmee komt er langzaam maar zeker meer expressie in je beweging, durf je steeds meer van jezelf te laten zien en mogelijk kun je meer van jezelf ontdekken!

Biodanza kan bijdragen aan je persoonlijke ontwikkeling. Je ervaart namelijk hoe het is om vanuit je individuele bewegingswens je eigen koers op de dansvloer te bepalen en met anderen samen te dansen. Telkens voel je je eigen voorkeuren en je eigen grenzen en leer je die steeds beter (non-verbaal) aan te geven. Tegelijkertijd leer je de wensen van de anderen te herkennen en op elkaar af te stemmen. Daardoor groeit je zelfvertrouwen en je vertrouwen in de ander, hetgeen ook buiten de dansvloer doorwerkt.

'soft skills' ontwikkelen

Biodanza is effectiever dan coaching omdat het niet verbaal werkt, via cognities, maar middels fysieke gewaarwording.
Hiermee kun je je kwaliteiten ontdekken en versterken en je vaardigheden verder ontwikkellen, zoals:

* emoties toestaan, met emoties (van jezelf en van een ander) omgaan
* zelfvertrouwen (steviger in je schoenen staan, letterlijk en figuurlijk)
* doelgerichtheid
* je eigen koers bepalen en houden
* aanpasbaarheid, wendbaarheid, flexibiliteit
* je grenzen aanvoelen en aangeven
* jezelf durven laten zien
* expressie
* anderen zien en bevestigen
* ruimte nemen, ruimte geven
* (nonverbaal) communiceren
* afstemmen, samen werken
* zelfstandigheid én gezamenlijkheid
* verbondenheid ervaren
* genegenheid en affectie tonen

En uiteraard kun je genieten van alle voordelen van dansen in het algemeen:

  • Dansen is goed voor je lijn en lenigheid, en is bevorderlijk voor hart- en longconditie.
  • Bij het dansen worden in je brein nieuwe zenuwbanen aangemaakt, goed voor het geheugen en op latere leeftijd tegen dementie.
  • Dansen bevordert de aanmaak van neurotransmitters als serotonine, endorfine en dopamine, de natuurlijke ‘feel good’ hormonen.
  • Bij reguliere dansactiviteiten kun je nieuwe mensen leren kennen in een ongedwongen sfeer.

Silhouettes

Sillhouettes